De klokkenluidersrichtlijn van de EU en de nationale wetten ter bescherming van klokkenluiders in alle Europese landen dwingen werkgevers met 50 of meer werknemers of met een jaaromzet van meer dan €10 miljoen om interne meldingskanalen op te zetten. De belangrijkste aandachtspunten van de EU-richtlijn zijn het opsporen en voorkomen van wangedrag en inbreuken op wet- en regelgeving. Het beoogt de rechtshandhaving te verbeteren door effectieve, vertrouwelijke en veilige meldingskanalen in te stellen. Bovendien zullen klokkenluiders die te goeder trouw zijn, beschermd zijn en in staat worden gesteld hun bezorgdheid anoniem te kunnen uiten, zonder bang te hoeven zijn voor represailles. De bescherming van klokkenluiders is van toepassing op alle meldingen van wangedrag die verband houden met de EU- en nationale wetgeving.
In de eerste plaats is de EU-richtlijn een verplichting voor private en publieke entiteiten en zal deze in alle sectoren van toepassing zijn. In de tweede plaats strekt deze norm zich uit tot de bredere kring van natuurlijke personen, zoals (voormalige) werknemers, aandeelhouders, bestuursleden, leveranciers, stagiaires, zelfstandigen, vertrouwenspersonen, vakbondsvertegenwoordigers, journalisten en zelfs derden die nauw verbonden zijn met een melder, zoals familieleden. In de derde plaats zal door de invoering van de nieuwe richtlijn en nationale wetten de bewijslast verschuiven van de werknemer naar de werkgever. De werkgever moet bewijzen dat het door de melder geleden nadeel geen verband houdt met de melding en dat het nadeel dat de melder lijdt niet het gevolg is van zijn melding. In de laatste plaats zullen melders vertrouwelijk en anoniem rechtstreeks extern en in sommige gevallen zelfs richting de pers kunnen melden. In de meeste gevallen zullen werknemers worden beschermd tegen ontslag, degradatie en andere vormen van discriminatie.
„Feiten houden niet op te bestaan omdat ze worden genegeerd”
In nauwe samenwerking met onze partners over de hele wereld ondersteunen wij nationale en internationale klanten bij het opzetten en beheren van interne meldingskanalen en het uitvoeren van onderzoeken naar meldingen van allerlei soorten vermeend wangedrag. De volgende elementen maken deel uit van onze dienstverlening:
1. Het opzetten en beheren van een intern meldpunt
2. Het vergroten van het bewustzijn bij werknemers en andere belanghebbenden
3. Het onderzoeken van gemelde zorgen over mogelijk wangedrag
Neem contact met ons op om kennis te maken, zaken vrijblijvend te bespreken of als u meer informatie wenst over onze dienstverlening op het terrein van klokkenluiders.